Itt a farsang, most nem áll a bál… azaz…

Vízkeresztkor ( január 6-án) kezdődik el a farsang időszaka, amely egészen hamvazószerdáig tart. Ezt az időszakot a vidám lakomák, bálok, mulatságok jellemezték eddig. A csúcspont persze a karnevál, hagyományos nevén a “farsang farka”. Számos városban ekkor rendezték meg a híres karneválokat ( riói, velencei, mohácsi busójárás).De most a 300 éves hagyomány megszakadt. A farsangi programokat átírta a koronavírus-járvány.

De mi azért nem hagytuk magunkat! El akartuk a telet búcsúztatni. Szigorúan betartva a szabályokat, osztályon belül, zárt körben, de megszerveztük saját kis karneválunkat. Készültek az ötletes jelmezek, izgatottan csomagoltuk a tombola ajándékait, díszítettük a tantermeket, érkeztek a finomságok. Mert ahogy karácsony nincs hal nélkül, úgy farsang sincs szalagos fánk nélkül! Táncoltunk és játszottunk, versenyeztünk és nevettünk. Ránk fért már egy kis mulatozás! Szállt a konfetti… S mindannyian abban reménykedtünk, hogy jövőre már igazi farsangi bálunk lehet! És talán még kipróbáljuk az angliai hagyományt, a farsangi palacsinta-futóversenyt is! (Ott a résztvevőknek palacsintasütő serpenyővel a kezükben kell futni, miközben dobálják a palacsintát.) Nem is kell már olyan sokat várni rá! Csak 365 napot!

 Ivánka-Tóth Éva

Szép eredmény az országos őszi levelező olvasóversenyen

Iskolánk 4. osztályos tanulója, Simon László benevezett a HEBE Kft. által kiírt országos őszi levelező olvasóversenyre, ahol Berg Judit: Rumini és a négy jogar című könyvét dolgozta fel.  

Az olvasottakról először feladatlapon kellett számot adnia, illetve ezt kiegészítve különböző fogalmazásokat is kellett írnia. Laci a második fordulóban nagyon kreatív megoldásokkal kápráztatta el a zsűrit: színes „újságot” szerkesztett, amiben képzeletbeli riportokat készített, tudósításokkal, illusztrációkkal színesítve azt. Ezen kívül egy igen színvonalas lapbookot is létrehozott.

Laci a két fordulós versenyen  második helyezést ért el, mely eredményhez szívből gratulálunk!

Sápi Ildikó osztályfőnök

Teqball asztal a mikepércsi Hunyadiban

Egy újabb magyar találmánnyal bővült iskolánk sport eszköztára. Teqball asztalt kaptunk a Berettyóújfalúi Tankerületi Központtól. Tudjuk, hogy a magyar embereknek, feltalálóknak sok ma használatos eszközt köszönhetünk (golyóstoll, robbanásmentes gyufa, számítógép, transzformátor, Rubik-kocka stb).  A teqball kifejlesztői is magyar emberek, Borsányi Gábor, Huszár Viktor Dénes és Gattyán György.Borsányi Gábor sokszor használta a pingpongasztalt focizásra, de nem találta elég élvezetesnek, mert nem úgy pattant a labda, ahogy szerette volna.  Borsányi úgy gondolta, ha az asztalt meghajlítanák, az ív segíthetné a labda lábhoz való pattanását. Több év fejlesztés után Huszár Viktor segítségével fejlesztették ki az első teqballasztalt 2014-ben. Két év múlva 2016. október 18-án Ronaldinho brazil futballista mutatta be Budapesten ezt a sportot. Ő lett a teqball nagykövete. 2017-ben szintén Budapesten már megrendezték az első világbajnokságot ebben a sportágban.Diákjaink nagy örömmel vették birtokba az asztalt a testnevelés órákon. Az asztal felhasználási lehetősége rendkívül sokrétű. 5 féle sportág eszközeivel, foci, tenisz, asztalitenisz, röplabda és kézilabda különféle játékok játszhatóak. Természetesen mindegyik játéknak meg van a maga szabályrendszere. Diákjaink már találkozhattak a legutóbbi Erzsébet-táborban Zánkán ezzel a játékkal. Akkor még nem tudtuk, milyen sokféle sportág technikai elemét használhatjuk ezen az asztalon. A legtöbben azt hitték, csak focilabdával lehet játszani és rácsodálkoztak az éppen teqpongot kipróbáló társaikra. A szabályrendszerekkel még ismerkedünk, de nagy örömmel próbáljuk ki az egyes játékokat.

Kelemenné Hortobágyi Ilona

A magyar kultúra napja

 „Minden évben január 22-én ünnepeljük a magyar kultúra napját, azt a napot, amelyen közel kétszáz évvel ezelőtt, 1823-ban Kölcsey Ferenc befejezte nemzeti imádságunkat, a Himnuszt.”

Ebből az alkalomból iskolánk napközis csoportjai érdeklődve fogadták a Budapesti Filharmóniai Társaság által készült, az Emberi Erőforrások Minisztériuma által ajánlott, a Himnusz regényes története című filmet, amely a Himnusz születését mutatja be, és állít annak méltó emléket. 

Gulyás Erzsébet
napközis munkaközösség-vezető

Rendhagyó karácsony

A karácsony a hagyományokról, az elcsendesedésről, a meghitt pillanatokról, a hangulatos beszélgetésekről, a finom ünnepi ételekről szól.  Az összetartozás, a szeretet, a hit és a remény ünnepe…

Az adventi várakozás közben fokozatosan hangolódunk az év legmagasztosabb eseményére, miközben csordultig telik szívünk szeretettel és békével. Ehhez az időszakhoz, a készülődés csodálatos öröméhez minden évben ünnepi műsorral járulnak hozzá intézményünk diákjai. Idén azonban sajnos el kellett térnünk a hagyományoktól… A járvány miatt a negyedikesek rendhagyó módon, „online” műsorral készültek az iskola diákjainak és pedagógusainak, akik az interaktív táblákon tekinthették meg az előadásukat. A negyedik osztály karácsonyi versekkel, jelenetekkel, dalokkal és közös énekléssel varázsolt meghitt pillanatokat az iskolába.

Ebben a nehéz időszakban még inkább felértékelődik az ünnep fontossága. Az ünnepé, ahol az adventi koszorún gyertyák égnek, a feldíszített fenyőfán csillagszórók szikráznak. Az ünnepé, ami örömöt, harmóniát, szeretetet, boldogságot és reményt hoz. Az ünnepé, ahol együtt a család.

„Minden szívből szóló karácsonyi énekben, a kandalló ropogásában és melegében, az ünnepi ebéd közben, a beszélgetésben és nevetésben, minden képeslapban, amit egy barát vagy a család küldött, minden, amit ebből meghallunk, és ami elgondolkodtat bennünket, az maga a szeretet.”

Noreen Barman

Sápi Ildikó

 

Karácsonyi kézműveskedés a napköziben

A gyerekek már nagyon várták a karácsonyt, izgalommal telve számolták a napokat, mikor is érkezik végre a várva várt ünnep. Ezt az izgalmat fokozta az a délután, amikor meghitt hangulatot varázsoltunk a termekbe és a gyerekek a fantáziájukat szabadjára engedve alkothattak.

negyedikesek különböző technikákat alkalmazva merültek el munkáikban, aminek végeredménye sok-sok szép, színes alkotás lett: készült 3D-s képeslap, hóember és ajándékfestmény is.

harmadik évfolyamosok kisüvegből dekupázs technikával szalvétamintás karácsonyi mécsest készítettek, amit csillámokkal és szalaggal tettek még ünnepibbé. A másik kompozíciójuk az asztali dísz volt, ami kicsi tálcára helyezett oázis téglába szúrt fenyőágacskákból jött létre, és azt gyertya vagy mécses, szalag, toboz, csillám és egyéb apró elemek felhasználásával, egyéni tervezésben egészítettek ki.

második évfolyamon kinyitható, gazdagon díszített karácsonyi üdvözlőt kreáltak a gyerekek, aminek a fedőlapja vattakorongból, pálcikából valósult meg, belülre pedig a jókívánságaikat írták le, sokféle méretű, színű szívecskével kiegészítve.

Az elsősök kezei nyomán harangok születtek az otthoni karácsonyfára: az 1. számú csoportban színes papírból, arany és ezüst színű csillagokkal, télapóval ékesítve, a 2. csoportban pedig sárga lemezkéből kivágott, mintázás után papírra ragasztott harangok.

Ezeket a kötetlen, ünnepekhez kapcsolódó délutánokat nagyon nagy szeretettel várják a diákok!

Most is minden gyerek örömmel vitte haza ajándéknak szánt keze munkáját. 

Gulyás Erzsébet

 

Adventi készülődés

Ebben az évben is beköszöntött a “legöregebb ember”, a december, elhozva az adventet. Iskolánkban is elkezdődött az ünnepvárás. Ennek jegyében ünnepi díszbe öltöztek a tantermek. Nem maradhatott ki ebből az aula sem.

A Diákönkormányzat anyagi támogatásával, s tagjainak aktív közreműködésével gyönyörűen díszített karácsonyfa áll az iskola központi helyén egyéb díszítésekkel körülvéve.

A dökösök nagy örömmel, igen aktívan végezték a hagyományosan rájuk háruló feladatot.

Munkájuk eredményét akkor tudták igazán lemérni, amikor az éppen az udvarra igyekvő első osztályosok rácsodálkoztak a fára, hisz ők először láttak ilyet. Egyikük haza akarta vinni az egyik díszletajándékot a fa alól.

Mindenkinek békés, szeretetteljes karácsonyt kívánunk!

Szil András

 

Mikulás

A gyermekek legnagyobb örömére, december 4-én reggel megérkezett a Mikulás az iskolába.

Igaz, hogy arcát maszk takarta, de széles mosolyát és jókedvét ez sem vette el.

Nem jött üres kézzel, puttonya tele volt rakva sok-sok finomsággal. A krampuszai gondoskodtak arról, hogy derű és kacagás is legyen miközben mindenki megkapta a várva várt ajándékokat. A gyerekek rajzokkal, dalokkal, versekkel kedveskedtek a jó öreg Mikulásnak.

Pálfi Judit

Európai Hulladékcsökkentési Hét 2020

Az Európai Hulladékcsökkentési Hét 2020. november 21-29. között kerül megrendezésre. A szemléletformáló kampány magyarországi koordinátora 2020-ban az Innovációs és Technológiai Minisztérium Építésgazdaságért, Infrastrukturális Környezetért és Fenntarthatóságért Felelős Államtitkárság felkérésére és támogatásával az ÉMI Nonprofit Kft.

Az Európai Hulladékcsökkentési Hét küldetése az, hogy megszólítsa az embereket és felhívja a figyelmet a hulladékcsökkentés jelentőségére.

Intézményünk a „Takarítás és szemétszedés a közvetlen környezetünkben” témán belül, a „Tisztítsuk meg a mikepércsi iskolát és környezetét!” projekttel nevezett a programra.

November 27-én alsó tagozatos napközis csoportjaink természetes tisztítószerek használatával igyekeztek bizonyítani, hogy valóban nélkülözhetőek azok a vegyszerek, amelyeket az otthonunk tisztítására használunk.

A citrom baktériumölő hatását a tantermi ajtó kilincsének átdörzsölésével mutatták be.  Mivel az ecet a legerősebb univerzális tisztítószer, ezért a tantermi mosdókagylónál lévő tükröt és a csaptelepet frissítették fel vele. A sütőport a mosdókagylónál lévő fuga kifehérítésére alkalmazták. Néhány marék rizst töltöttek vázáik aljába, majd kevés vízzel felöntve összerázták, az apró szemcsék hatékonyan távolították el a port és a szennyeződéseket.

Felső tagozatos tanulóink a „Tisztítsuk meg környezetünket!” jelszóval sokszor találkozhattak iskolás éveik alatt, hiszen minden évben aktív részesei voltunk a TeSzedd akciók szemétszedési programjának. Most ismét arra törekedtek tanulóink, hogy tiszta környezetet teremtsenek maguk körül, nem csak a belső tereken, hanem intézményünk udvarán is. Felsős tanulóink a szemétszedés mellett az őszi szerves hulladékokat is összegyűjtötték, így a lehulló falevelek, a letört gallyak, ágak összegyűjtése is megtörtént. Megismerkedtek a komposztálással, a szerves hulladékok újrahasznosításával is, mellyel célunk volt, hogy ezek a fogalmak, tevékenységek beépüljenek a tanulók mindennapjaiba.

Feketéné Györfi Erika
intézményvezető-helyettes

 

 

Digitális Edukációs Múzeumi Órák

A Nemzeti Kulturális Alap, valamint a Néprajzi Múzeum szakmai támogatásával, illetve az Örökség Kultúrpolitikai Intézet koordinálásával megvalósuló Mozaik Múzeumtúra által szervezett Digitális Edukációs Múzeumi Órák folytatódtak, a 2020. november 23-ra meghirdetett,  DEMÓ 3 – Digitális Edukációs Múzeumi Órákkal, melyek témaköre, felső tagozatosainknak, a  „Híres Magyarok” voltak.

Napjaink vírus sújtotta világában talán már csak az evés, ivás, nem online, így nem meglepő, hogy iskolánk 6. és 8. osztályos tanulói is bekapcsolódtak a virtuális múzeumtúrába, a kijelölt hétfői napon.

 A Felelős Szűlők Iskolája közreműködésével megszervezett “DEMÓ 3” napon különböző interaktív feladatokat oldottak meg tanulóink a digitális térben.

40 múzeum feladatai közül választhattak. Volt párosító feladat ( híres magyarok képeit kellett párosítani egy szobrászművész őket ábrázoló szobraival), sorrendi feladat ( a Nyugat költői születésük sorrendjében), kvíz Csokonairól, és más egyéb.

Tanulóink tabletek segítségével párban dolgoztak. Nagyon élvezték a munkát, hangos üdvrivalgásban törtek ki, a sikeres megoldásokat látva.

Úgy véljük, nagyon hasznos volt ez a tevékenység, hisz tanulóink játszva tanultak, a siker pedig kiváló motiváló erő.

Szil András

Nemcsak felsőseink kapcsolódtak be ebbe a programba, hanem 4. évfolyamosaink is. Osztályfőnökük beszámolója alapján, egy kellemes virtuális osztálykiránduláson vettek részt a  Digitális Edukációs Múzeumi Órák segítségével:

A 4. a osztály a pandémia előtti utolsó osztálykirándulására Egerbe utazott. Az időjárás miatt sajnos kimaradt egy fontos állomás a kirándulásból: nem sikerült megtekintenünk Gárdonyi Géza házát. Éppen ezért nagyon nagy örömünkre szolgált, hogy a Digitális Edukációs Múzeumi Órák 3. online eseménye lehetővé tette számunkra, hogy újra Egerbe látogassunk és pótoljuk ezt!

Irodalomórán a Dobó István Vármúzeumban jártunk, ahol korábban a valós életben is voltunk az osztállyal. Nagy élmény volt látni azokat a helyeket, ahol közös emlékeket szereztünk, de ezzel a sétával újabb ismeretekre is szert tettünk. Virtuálisan meglátogattuk híres magyar írónk, az Egri csillagok szerzőjének házát is, amire nem volt alkalom korábban.

A színes és érdekesebbnél érdekesebb kínálatok közül még a Széchenyi Zsigmond Vadászati Múzeumot választottuk, mert többen érdeklődnek az osztályból a vadászat iránt.

A Leskowszky  Hangszergyűjtemény videoját is megnéztük, amelyben sok-sok érdekességet hallottuk Kodály Zoltán életéről, munkásságáról. Virtuális múzeumlátogatásunkat egy Kahoot online felületen található kvízzel zártuk, itt a gyerekek játékos verseny formájában mutathatták meg, mit jegyeztek meg a látottakból, hallottakból.

A virtuális múzeumpedagógiai játékok linkjét további böngészésre elküldtem az osztály hiányzó tanulóinak is, akik otthonról kapcsolódtak a DEMÓ 3 – Híres magyarok programhoz.

Sápi Ildikó